måndag 21 mars 2016

ny mössa

Det finns många tyger jag drar mig lite för att sy i för att jag tycker om dem men hittills har jag bara hittat ett tyg som jag verkligen älskar <3
Konstigt nog är det ett tyg som jag har väldigt svårt att ha på mig, men titta på det kan jag göra hur länge som helst och fortfarande inte se mig mätt på det.

Tyget köpte jag på syfestivalen för jättemånga år sedan av ett företag som heter Lilando, www.lilando.com. 
Det fanns i flera färgställningar men jag fastnade för den turkosa, möjligtvis hade jag velat ha den gröna också men så blev det inte.



I somras vågade jag sy en hel klänning i det men den har jag knappt använt. Hoppas på mer värme snart så jag kan plocka fram den igen. Har skrivit mer om klänningen här.

Här om dagen när jag skulle sy dregglisar hittade jag en liten restbit av tyget i turkost med vita svanar som jag hade glömt att jag hade. Jag kunde inte förmå mig att sy dregglis av det så biten blev liggande på sybordet tills i morse.


För när är jag stod i badrummet och tvättade ansiktet på morgonen fick jag en ide efter att jag blivit glatt överraskad över hur fin huden i ansiktet blivit sen jag börjat cykla igen, trots att jag numera sminkar mig varje dag. Fast i pannan började det knottra sig, precis där mössan pressas mot huden av hjälmen (den som inte sticks som jag har skrivit om här). Jag anar att mössan börjar bli ganska smutsig och efter det hade jag ingen lust at ta på mig den igen innan den blivit tvättad. Men jag behöver en mössa på morgonen, annars vill mina öron trilla av.


Så jag sydde en ny mössa medans jag väntade på att hudcremen skulle sjunka in i huden innan jag sminkade mig och klädde på mig. Från tanke till färdig mössa tog nog 15min haha.

Mallen var färdig, tvillingnålen i vanliga maskinen var trädd och overlocken rätt inställd, dessutom var rullknivens blad nytt och vasst.
Arbetsgången är att dubbelvika tyget, dra fyra drag med rullkniven efter mönstret, sy fyra sömmar på overlocken och en söm med tvillingnål sen blev det en ny mössa i enkelt trikåtyg av älsklingstyget.
Dessutom var den helt ren och att den blev lite tunnare gjorde att hjälmen satt lite bättre också.





En riktigt bra start på dagen blev det. Att det sen var svinkallt, motvind, snålblåst och jag för första gången cyklade i kortare klänning och strumpbyxor gjorde inte lika mycket med nya mössan på.





Tyger: Lilando www.lilando.com, köpt på Syfestivalen för flera år sedan
Tygåtgång: 50x20cm
Mönster: egen design
Datum: 18 mars 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar