torsdag 3 mars 2016

mössor som inte sticks

Jag syr väldigt sällan åt min man men en mössa fick han när det började bli kallt eftersom jag nyss hade insisterat på att han skulle klippa håret kort.
Det vara för ovanlighetens skull inte min första tanke att sy den åt honom, jag började på Naturkompaniet med Fjällräven mössor men alla sticks och han gillar inte när mössor sticks!

Då var jag inte sen att ta chansen till en tur förbi Stoff och Stil i Kungens kurva och jag hade sån otrolig tur att jag hittade tyger inte vara till mössa utan till den tredje ponchon med ärmar.

Till mössan blev det ett stickat mörkblått melerat tyg, stretchigt men mjukt och framför allt inte stickigt och den var inte något barnmönstrat trikåtyg, där hade han dragit gränsen och hellre frusit haha

Som en lite rolig märkning fick han en revolver istället för en logga eller liknande.

Arbetsgången började med att jag använde min standardmall för mössor men den blev en tomteluva på honom, så den tog jag och sydde fast ett märke på.



Andra blev betydligt bättre i storlek efter att jag justerat mönstret, inte helt perfekt men den verkar mest bli en mössa han har i bilen på morgonen så han överlever nog och jag kan ju ta chansen att sy ytterligare en till sen som blir perfekt.

Så inte nog med att han blev med mössa, även jag fick mössa och dessutom fick jag sy. Däremot är det bara min mössa som hamnat på bild, ni får hålla till godo med den.

Tyger: blått stickat bomullstyg Stoff och Stil Kungens Kurva, märket har jag fått i en nedlagd sybehörsaffär
Mönster: egen design
Datum: oktober 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar