fredag 1 april 2016

sailor blus


Det här är ett sånt plagg som jag verkligen planerade inför, med skiss och provbitar och allt. Dessutom har jag dragit lärdom av förra plagget i samma modell och gjort förbättringar som blev riktigt bra. Det finns lite kvar att jobba på men det blir bättre och tygkvalitén i den här är perfekt för modellen, bara det!



Det är samma modell som det gråa linnet här, och jag gick verkligen tillbaka i mitt eget blogginlägg för att vara säker på vilka förändringar jag ville göra sist. Det är precis så jag vill att min blogg ska funka, som ett "tankeskafferi".

Jag trodde att jag skulle lägga in en smal vit passpoal mellan överkanten och själva linnet men det blev två vita sömmar istället. Jag hade ansträngt mig och vändsytt överkanten så orken räckte inte riktigt till att att snurra huvudet runt den tekniska lösningen för det.


En sak som kan ändras på nästa linne av samma modell är att även om urringningen är vidare och nu passar perfekt över en bh så kan den vara djupare, den blev lite flack nu men inget som stör.
Jag hade ett vitt satängsnöre hemma som faktiskt fick bli axelband, trodde ett tag att det skulle bli klyschigt men jag tycker att det blev bra.


Linnet är lite smalare i passformen också, tyget räckte inte till mer men det blev bara bra så det ska jag komma ihåg till nästa. De är gjorda för att stoppas in i en kjol eller ett par byxor med hög midja och då gör det verkligen inget om de är lite smalare.

Tyget är ganska gammalt, har legat hemma i flera år efter att jag köpte det på Ohlssons tyger en sommar. Det låg en 3 meters bit i stuvlådan som jag fick med mig hem i ett infall men sen inte gjorde något med. Har ett till projekt påbörjat i det här tyget, linnet syddes av resterna från det.



Längtar efter ett par vita jeans med hög midja, det kommer passa perfekt till den här i sommar!


Tyger: bomullsvicose, stuvlådan Ohssons tyger
Tygåtgång: 70x120 cm 
Mönster: egen design med inspiration från h&m-linne
Datum: mars 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar