onsdag 9 mars 2016

nästan Diesel

För många år sen köpte jag ett oversize linne på h&m, det blev inspirationen och hjälp till min fjäderlätta dröm jag sydde i somras, här har jag skrivit om den. Nu har det fått stå för inspirationen till ett annat linne i samma modell.


För i somras fastnade jag även för ett tyg på Ohlssons tyger som var färgat precis som en av min mans favorit t-shirts från Diesel.
Jag lägger inte gärna pengar på märkeskläder när jag kan sy något som oftast passar bättre, till en bråkdel av priset och dessutom ger mig både terapi och glädje. Inspireras av märken gör jag däremot gärna.


Färgen är verkligen slående lik.



Men det blev inget av med det tyget där och då i somras, jag klappade lite på det, la det på minnet och gick vidare.
Nu däremot kunde jag inte låta bli. Jag hade fått presentkort på Ohlssons tyger från kollegorna på jobbet när jag fyllde år och fick väldig lust att köpa tyg helt plötsligt haha.

Jag vill egentligen sy en jättestor fladdrande maxiklänningen men hur ofta använder man det??
Nu blev det ett linne av det istället, ett lite längre och väldigt löst linne jag kan ha varje dag.

Det var inte något fall alls i tyget men tunt och skönt är det. Den här gången till skillnad från fjäderklänningen fick jag till urringningen nästan på en gång. Jag var galet noga med strykjärnet och sömmarna, det blev millimeterprecision överallt.


Axelbanden är inte perfekt anpassade till att ha en bh med axelband under, men med en bh utan axelband spelar det ju mindre roll. Till nästa variant ska jag göra hela urringningen bredare och vidare för att få linnets axelband på rätt plats.

För att få till lite fall i tyget sydde jag fast två ganska stora och tunga knappar i nederkant på sidsömmarna, som tyngder helt enkelt. Det blev en väldigt fin detalj också tycker jag så här i efterhand.



Kanterna bak valde jag att inte sicksacka innan jag vek in och sydde, istället handsydde jag de råa kanterna efteråt. Helst hade jag haft en overlocksöm där men jag orkade inte ställa om overlocken. Handsytt kändes ganska lyxigt också, jag var ju trots allt inne i märkesklädernas territorium och nosade.


Linnet är så klart längre bak och kortare fram, som jag alltid gör.
Jag har det gärna till ett par byxor med hög midja eller ännu hellre en kjol med väldigt hög midja. Då stoppar jag in framkanten på linnet innanför kjolen eller byxornas linning men låter linnet hänga löst bak.
Modellen är inte smickrande för midjan men den är skön och jag tycker urringningen är lite sexig.



Bästa tyget för den här modellen måste nog vara ett tunt viscose tyg eftersom det har mer fall än ett tunt bomullstyg, det är värt ett försök framöver.


Tyger: tunn gråmelerad bomullsvoile, Ohssons tyger
Tygåtgång: 70x140 cm 
Mönster: egen design med inspiration från h&m-linne
Datum: februari 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar