måndag 11 april 2016

prickig sommardröm

Det prickiga tyget började inte som det linne jag har skrivit om här, det började som en omlottklänning som aldrig blev färdig.

Nu däremot är den klar!


Jag förstår mig verkligen inte på mig själv ibland haha. 

Den här klänningen låg i lådan vid sybordet och saknade ärmar, fåll, kantband och snörning. Det tog mig ungefär 1h att fixa det. Men innan jag gjorde det hade jag först lagt den på hög i närmare ett år och sytt ett linne av resttygerna.


 Den fick vita trikåremsor som kantband och ett vitt bomullssnöre att knyta med. Fållen sicksackade jag som en enklare variant på fullfåll. Den blev lite vågig och inte så rund med det stal inte så mycket tyg nertill som en fåll annars kan göra.


Kjolen är lite längre bak än fram, som vanligt och du må tro jag var glad för provdockan när nederkanten skulle klippas till. Framförallt när min kjolsmätare och jag inte lyckades samarbeta.























Det är ett ganska långt liv i omlotten, den slutar inte under bysten utan vid naveln. Jag trivs inte i klänningar skurna under bysten. Kjolen är en dryg helcirkel i och med att den också går lite omlott fram, den fladdrar fint i vinden när man cyklar och faller fint annars också.

Ärmarna är tre kvartslånga och uppvikta i nederkant. De synliga sömmarna i ärmslut och vid midjan gjorde jag dubbla för att markera lite tydligare. I urringningen däremot valde jag en enkel söm, det blev så mycket vitt där med trikåkanten ändå.

Jag har haft klänningen på jobbet idag och den både passar och är skön. Vill nog gärna sätta en knapp som håller ihop urringningen lite bara, idag blev det säkerhetsnål för att inte riskera något. Omlottklänningarnas urringningar och mina former kommer väldigt bra överens, lite för bara ibland så en knapp brukar vara på sin plats.



Idag blev det höga stövlar till men det kändes verkligen i luften idag att det kanske kan bli sommar även i år, om ett tag. Väntar på bakslag redan i morgon men idag var vädret och jag sommarfina.



Tyger: blått och vit prickigt bomullstyg med elastan Ohssons tyger, vit trikå och egen bomullssnedslå av vit bomull
Tygåtgång: ca 2,5m
Mönster: egen design 
Datum: april 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar