lördag 12 mars 2016

dopklänning


Jag fick den stora äran att bli fadder och vara med vid dopet av lille Leopold i början av mars och det kräver ju sin klänning. Så jag fick en anledning att sy igen haha.

Dopklänningen till barnet har jag förvisso sytt men det var redan för tre år sedan till det äldre syskonet som döptes då.
Men dopklänningen i det här inlägget är den  j a g  hade på mig på dopet.


Jag köpte tyget redan i början på februari. En del av presentkorten jag fick från kollegorna gick åt till det. Tyget var ett tillfälligt parti som jag sprang på av en slump på Ohlssons tyger i Sickla. Materialblandingen hade jag aldrig hört talas om eller ens kunnat föreställa mig.

Linneviscose...


...alltså linne och viscose blandat. Två rena naturmaterial (ena en växtfiber och den andra från cellulosa). Det ser ut som linne men är mjukare. Det är stretchigt vilket inte blandningen skvallrar om att det borde vara. Linne är inte elastiskt och inte viscose heller men tydligen blev det så i den här kombinationen. Jag anar att det trots innehållsförteckningen på tygrullen innehåller lite elastan som är det som gör det stretchigt.

Oavsett är det jättehärligt att sy i.


Att sy i stumma vävda tyger är fantastiskt, det du pressar och stryker lägger sig lätt rakt och snyggt under strykjärnet. Du vet hela tiden var du har tyget och att sömmen kommer hamna där du förväntar dig.
Kläder i elastiska tyger är lika underbara men av helt andra anledningar. Du får en bra passform utan att ha sytt allting 100% rätt eftersom tyget ger med sig och formar sig efter dig när du tar på dig plagget.
Med det här tyget fick du bägge världar.


Jag utgick från mitt mönster för skjortklänning, sydde en svart här tidigare. Så klänningen har ett ok och motveck bak i ryggen, knappar fram, ärmarna är 3/4 långa och jag sydde ingen krage alls.


Jag ville ha en rak, enkel och elegant klänningen som passar till vardags eftersom materialet är lite grövre i strukturen men ändå så enkel att den inte är fel vid festligare tillfällen om man klär upp den lite med tex. klackar.

För att göra den lite mer välarbetad så fick den en glansig snedslå på insidan av halsen och ärmarna. Jag lät en millimeter skymta fram på rätsidan bara för att bryta av lite.



Jag handsydde ner kanten på insidan för att inte få fler synliga sömmar på rätsidan, både i halsrigningen och ärmarna.



Knapparna fick bli mörka. Det var jättesvårt att hitta i rätt ljus färg och klänningen fick inget riktigt blickfång för ens de mörkare knapparna kom dit. Jag ville kunna knäppa upp den helt till skillnad från den svarta skjortklänningen som jag sydde ihop mitt fram.


Skärningen fram fick jag göra om eller snarare fixa till lite. Jag sydde insnitt både vid bysten och midjan. De vid midjan fick jag sen fortsätta upp med hela vägen till ärmen så nu ser det ut som en prinsessskärning fram fast mönstret inte är sånt.

'

Den är tänkt att bäras med skärp men utan går också bra, passormen blir ordentligt lösare då.

'

Borde kunna bli en favorit på jobbet under våren men det återstår att se, vädret tillåter inte riktigt korta kjolar just nu.


Tyger: Ljusblå linneviscose Ohlssons tyger, grå satäng snedslå Ohlssons tyger, grå knappar Stoff och Stil.
Tygåtgång: 120cm full bredd (ca 140cm), 12 knappar och 80cm snedslå.
Mönster: Egen design skjortklänning
Datum: mars 2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar