söndag 21 februari 2016

siden "my ass"

Onödig kunskap slutar ofta vara just onödig efter ett tag och det där naiva draget jag har så mycket av börjar så sakta mattas av, mest kanske i syrummet men där är det en bra sak att inte vara så godtrogen. Tyger har nämligen en förmåga att kunna förvilla både ögon och fingertoppar 

...men det finns knep.

Att kunna ta reda på vad ett tyg består av utan en innehållsförteckning har visat sig vara ovärderligt på sistone. Det är mer sällan än ofta som det faktiskt står vad ett tyg är gjort av för material, har man tur står det en av beståndsdelarna.

Jag ska definitivt inte dra allt tyg över en kant, Stoff och Stil ska ha en guldstjärna i kanten för sina tydliga materialförteckningar och klisterlappar. Det finns lite mer att önska av Ohlssons tyger när man köper i butikerna. 

Men framför allt så håller jag inte reda på ev. små lappar jag kanske får med mig när jag köper tyg. Har jag otur ligger tyget hemma i lådorna i flera år och jag har bara minne eller hörsägen att gå på när det kommer till kvalitén till slut.

Det här svarta tyget jag äntligen klippte i har legat i "fin lådan" efter som det var siden...siden my ass säger jag bara!
Inget siden så långt ögat nådde visade det sig när jag sytt klart. Polyester rakt igenom, så det är statiskt, det brinner och smälter vid en eldslåga och lukten efter en dag på jobbet ska vi inte prata om.

Det går lätt med ett bränntest för att få veta om det är siden eller polyester, siden brinner nämligen inte utan slocknar direkt och luktar lite bränt hår (även bomull och ull beter sig så). Polyester däremot det brinner och smälter till hårda plastkulor i kanten och luktar just bränd plast.


Men en fin klänning blev det. Ett bra första försök att kopiera och alternera en skjortklänning jag haft i tunn flanell tidigare. Skärpet är löst och modellen är väldigt rak, lite längre bak än fram som vanligt.

Jag ville ha en i samma stuk som den i flanell men snyggare tappning att ha på jobbet. A och O då är materialvalet, flanell i all ära men särskilt stiligt blir det inte även om det är mjuk och det andas till skillnad från den här.

Skärningen lämnar fortfarande lite att önska så det känns bra att det faktiskt inte var ett sidentyg jag sydde i. När jag väl syr en i siden framöver kommer jag att ha hunnit göra mönstret ännu bättre och då kommer modellen göra tyget mer rättvisa.


Klänningen är inte riktigt en skjortklänning i den här varianten eftersom jag sydde ihop den fram förutom ett djupt sprund i halsen men den fick ett ok i dubbelt tyg och manchester. Jag vek i och för sig upp manschetterna och fäste de med en ögla från insidan som krokar i en knapp på armbågen men jag vet att de är där.

I svanken sydde jag en decimeter smock för att ge den lite former och för att jag har så djup svank och kort rygg att vanliga rygglängder ger massor av veck bak, smock tar bort lite av det.



Gillar den starkt och vill definitivt sy fler av modellen i olika färger men den gången åker tändaren fram redan i affären för att jag ska veta vad jag får med mig för tyg hem.

Tyger: tyget har jag fått, knappar från Stoff och Stil Kungens Kurva
Mönster: egen design
Datum: december 2015



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar