torsdag 1 oktober 2015

triss i denim och återbruk

Ett UFO för mig är inte ens i närheten av vad min rymd intresserade man tycker är ett ufo, för mig är det ett Un Finished Object, ett ofärdigt objekt i sylådan.

Jag har under åren varit fantastisk på att spara på sånt som inte blivit klart men bara i sommar blivit otroligt duktig på att sålla och slänga det som aldrig kommer bli klart.

Men det jag inte kan göra mig av med är kofferten med jeans, de har jag en alldeles speciell plan för.


Men de här tre kjolarnas jeanstyg kommer inte ur väskan men jeanstyg som jag har en plan för utan från högen med ufo'n.
Den ljusa kjolen här ovanför är av ett par jeans som börjar tappa stretchen och som jag inte längre trivs i. Jag är inte säker på hur mycket jag kommer använda den här kjolen, det beror helt på hur den kommer bete sig när den inte längre är nytvättad men den var ett lätt och roligt projekt så den får hamna i garderoben ett tag för just nu sitter den toppenbra.

Kjolen här nedanför är påbörjad för minst 6 år sedan och färdig först augusti i år.
Den är inte av ett par gamla jeans till mig vill jag minnas men fickorna är det. När jag började sy den hade jag snöat in lite på att alla kjolar skulle ha fickor.

Det är väldigt praktiskt på jobbet så jag förstår tanken. Så jag återanvände fickorna men på ett lite originellt sätt, de fick bli ett av styckena, de fungerar utmärkt att stoppa saker i, de blev inte igensydda utan bara lagda längs ens benet.



Det som gjorde att kjolen inte klev klar för 6 år sedan var glappet i midjan på 6 cm som jag hade missat att klippa till tyg för. Och det här var innan jag hade lärt mig att sy med mudd så jag visste helt enkelt inte hur jag skulle få till midjan och ändå få på mig kjolen.

Man lär sig så länge men lever och jag kan nu hantera mudd så det blev en väldigt enkel lösning på ett väldigt långt problem. Är glad att jag inte slängde kjolen under alla de där åren!


Sist ut är en jeanskjol som egentligen var helt klar!

Men den var verkligen i kortaste laget så jag förstår att jag aldrig har haft den på mig. Även här kom muddtyget fram. Kjolen fick en nederkant av stretchig svart mudd och vipps så var den i passande längd, jag sicksackade fast den så efter en enda söm var det klart.


 Jag förstår ibland inte varför saker blir liggande när det tar 5 minuter att fixa dem!


Skjortan fick sig faktiskt också några nya sömmar i samma veva. Den är köpt på rean på H&M för två år sen, med flit alldeles för stor utom över bysten.
Jag var ordentlig och sydde in den på direkten med två insnitt både bak och fram.

Men nu verkade det inte bättre än att jag ändrat form och jag trivdes inte i skjortan eftersom jag tyckte den fladdrade för mycket över magen, så nu sydde jag in sidsömmarna också. 

Den sitter som ett smäck och blir perfekt att ha i höst både till jeanskjoalrna och vanliga jeans, en rutig skjorta är aldrig fel!


Tyger: åkerbrukade jeans
Mönster: egen design
Datum: juli 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar