söndag 18 oktober 2015

poncho med ärmar

Jag har förut skrivit om hur jag fungerar när jag endast gör två exemplar av en modell som jag gillar och nu är jag där igen och har gjort en andra variant av ett plagg

men den här gången älskar jag det nya exemplaret av min poncho med ärmar.

och det bästa av allt är att det är helt och hållet min egen design och mönster, inte ens inspiration har jag fått någonstans ifrån.
Jag ville ha en poncho men irriterar mig på att den antingen är i vägen eller släpper in för mycket kall luft när jag rör på armarna och att det aldrig går att behålla den på när jackan ska på.

Min lösning blev en poncho med ärmar, fiffigt va!

Men innan vi går in på det andra exemplaret vill jag ju först visa hur det började



Jag hade till att börja med ca 1,5 m grått collegetyg hemma, vet inte varför men jag tror att planen var en tjocktröja. Jag hade nallat lite i någon hörna till ett annat projekt så det var inte ett helt stycke kvar och jag visste verkligen inte hur jag ville ha det.

Jag har inte sytt mer än ett par tjocktröjor till mig tidigare och aldrig en poncho. Det svåra med tjocktröjor är att de inte kan eller ska sitta lika tight som ett linne eller en klänning och jag känner inte att jag har tillräcklig koll på hur jag ska tänka då.

Jag behöver se och känna hur det blir, prova på mig innan jag syr.

Så till att börja med vek jag tyget på mitten och klippte ett halshål. Sen hängde jag tyget över mig och gick lös med nålar och fantasi.


Den här första varianten är en storfavorit, de broderade detaljerna tycker jag gör hela plagget. Det är snöflingor och vecket framtill gör att den känns mer genomarbetad.


Jag har fått många kommentarer om att den verkar både mysig och bekväm samtidigt som den är riktigt snygg, till skillnad från en collegetröja som är lika mysig och bekväm men mest ser ut som hej kom och hjälp mig.



Men den börjar bli väldigt nopprig nu och det var tid att gå vidare till nästa...

Tyger: grå college Ohlssons tyger Sickla
Mönster: egen design
Datum: september 2014




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar