torsdag 3 september 2015

turkos trikå med svanar

Jag hade ingen plan för det här tyget när jag köpte det, jag blev bara helt förälskad och kunde inte tänka mig att gå därifrån utan att en bit följde med.


Jag hade gärna haft det i den gröna färgställningen också, jag såg den i rosa och lila på syftestivalen men de föll mig inte alls i smaken, lite för sockersött. Även det här är definitivt på gränsen till att vara gör gulligull för en vuxen men jag ville så gärna sy nått till mig i det iallafall. 

Det har varit ett av de där fintygerna som jag inte vågat klippa i tidigare.


Så mjuk och så fin, känns nästan mer som ett nattlinne men samtidigt är det ju precis så som kläder borde vara, underbart mjuka. 

Klänningen är bara sydd i två stycken, ett framstycke och ett bakstycket. Jag brukar aldrig kunna sy det så enkelt eftersom mina former kräver lite mer figursydda kläder för att inte döljas utan framhävas istället. Men det är det som gör trikå så fantastiskt, det blir så enkelt och samtidigt figurpassat.

Man kan med fördel sy den här helt på en overlockmaskin men jag har sytt allt på min hushållsmaskin, det går lika bra, bara man väljer sömmar som töjer sig med tyget.


I ett försök att ta bort lite av barnklänning/nattlinne känslan ville jag ha en svart rand nertill och dessutom behövde jag göra något för att kunna förlänga klänningen till den längd jag ville ha den i. Tyget räckte inte till att klippa ut hela längden på en gång och vill man som jag, slippa mönsterpassa så är det här en ganska smidig lösning.
Jag lyxade till det och tog äkta svart siden jag hade i mina gömmor, trodde att jag skulle behöva göra en slits i ena sidan för att kunna få på mig den och gå i den men det behövdes inte. Att mixa töjbara och icke töjbara tyger går inte alltid bra men den här gången hade jag tur.

Det syns inte men jag har använt mig av franska sömmar i den svarta bården, det betyder att det inte syns någon sicksack eller overlocksöm på insidan av det svarta tyger. 

Det hade blivit väldigt ambitiöst att göra så med hela klänningen även om det går. Jag lät bli det för jag brukar alltid vilja justera sömmarna vid midjan efter ett tags användning och några tvättar, ska det vara tight så ska det vara tight på riktigt och då syr jag hellre in än låter kläderna bli liggande i garderoben när de känns pösiga på fel ställen. Men det blir svårare att sy in om det är sytt med franska sömmar så på den här lät jag bli.


En prefekt sommarklänning, bara att dra över badkläderna och lika snygg efter att ha legat i en hög i gräset som den är direkt från galgen mjuk och sockersöt som den är, älskade trikå. Med ett par svarta pumps och en skinnjacka eller svart kavaj ska den nog komma till användning även i höst.

Och så vågade jag ytterligare en gång att sy av det fina tyget, det går bra nu.

Tyger: Syfestivalen Älvsjömässan
Mönster: egen design
Datum: juli 2015


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar