torsdag 17 september 2015

fjäderlätt



Jag skulle sy omlottklänning av det här tyget trodde jag när jag köpte det. Sen visade det sig att jag köpt för lite tyg till det.
Då tänkte jag göra en omlottblus att ha på jobbet men kom inte till att göra det för det pappersmönster jag gjort till mina omlottklänningar är för trikåtyger och att bara byta tyg rakt av utan att anpassa mönstret till nya förutsättningar är dömt att misslyckas!

Jag orkade inte sy en prototyp i annat tyg utan la undan tanken på omlottblus. Tänkte ett tag på en peplum modell men tyger utan stretch och mina former är inte heller en bra kombo om man vill att det ska bli figurnära. Återigen fick tyget ligga kvar i hyllan.


Tills det blev något helt annat, helt plötsligt och utan särskilt mycket tanke bakom. Men jag tycker tyget är fantastiskt vackert och jag ville klippa så lite som möjligt i det.



En väldigt rak och enkel modell, väldigt olikt det jag brukar sy. 
Tyget är tunn glansig bomullssatin från Stoff och Stil i Kungens kurva, mönstret är ett virrvarr av fjädrar i gult, rosa och grått som jag blev störtförtjust i.

Modellen kommer ursprungligen från ett oversize linne jag har hemma, det finns delade meningar om hur vida den modellen klär mig men jag älskar linnet och har bestämt mig för att allt jag har på mig inte måste vara smickrande över midja och byst eller framhäva det. 



Den här är bara skön och jag känner mig fin i den, den blev precis som jag ville ha den, rak, enkel, fladdrig och tunn.

Klänningen är aningen kortare fram och därmed lite längre bak också, dessutom har den slitsar i bägge sidsömmarna.
Upptill har den en bård av grått råsiden som underligt nog blänker i både grönt och guld i rätt ljus. Det tog mycket tid och kraft att få till den passformen för trots att jag kopierade det linnet jag har som är i samma typ av styvt tyg så blev det inte alls som jag ville. Men skam den som ger sig, till slut blev det bra.



Axelbanden är i samma sidentyg, ett tyg som en kompis till mig köpte i Indien när hon var där i 6månader, Då, för säkert 7-8år sedan hade jag en storslagen tanke som involverade mycket granitgrått råsiden och vilken plats är bättre i världen att köpa siden i än Indien när man råkar ha vänner där. Så hon fick en beställning men det fanns bara 1,5 m kvar på rullen av den nyansen hon ansåg passade mina önskemål bäst, jag nöjde mig med det och som med många andra tyger har det blivit liggande. 


Nu går mina funderingar kring en riktigt snyggt skräddad fodralklänning i det som finns kvar, återstår att se vad det blir. Men en bård på den här fjäderlätta skapelsen blev det.
Kanske får den rent av åka med på bröllop på Fårö när hon som köpte sidentyget gifter sig.

Tyger: Fjädertyg - Stoff och Stil Kungens Kurva, grått siden - Indien
Mönster: egen design
Datum: juli 2015



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar