tisdag 19 april 2016

hårband

Det är sällan jag prioriterar att sy småsaker, mössor eller dregglisar är nog det minsta jag syr. Man skulle ju kunna sy så många fler saker som går fort, en vända på pinterest och sen har du att göra i flera år. Men jag brukar som sagt inte göra det.

Men ingen regel som inte har undantag i mitt liv så två hårband har jag sytt ihop till mig själv.



Det här grå var från början ett skärp till en gravidkjol jag hade när jag väntade mitt första barn. Kjolen i sig fick ett spännande liv först på en gravidmage, sen som amningsklänning och sist som vardagsklänning innan den fick en fläck som inte gick bort. Underbar kjol i mjuk stretchig jersey. Skärpet levde längre och fick nytt liv som flätat hårband för drygt ett år sedan.

Jag flätade det som det var, fäste med några handstygn i ena ändan, bak sitter det ihop med en bit resår som jag knöt fast.

Brukar passa på att ha margaretaflätor till eller en sne fläta som jag sen snurrar runt huvudet och kan fästa genom att trä in den i hårbandet några gånger. Skönt ibland att få upp allt hår ordentligt och jag gillar dubbelmatchningar, fläta med fläta eller samma färger i olika nyanser.



Det andra hårbandet sydde jag i helgen.



Det blev lite rester från en klänning jag sydde om som passade perfekt till ett hårband. Också här var allt tyg redan "färdigsytt", jag har bara knutit så det ser ut som en rosett, fräst knuten med några handstygn och sen sydde jag fast ett resårband bak.

Jag tycker hårband kan se väldigt flickiga ut och det är inte alltid jag trivs i det men varför inte tänkte jag och så blev det.

Det här prickiga har numera en kjol som matchar och tillsammans blev de så klyschigt pinuppiga att det funkar haha. Kjolen berättar jag mer om i nästa inlägg.


Tyger: rester av tidigare plagg, trikå och satäng
Tygåtgång: grått tyg 150x10cm, prickigt tyg 60x10cm om du vill sy ett från scratch
Mönster: inget mönster 
Datum: 2015 och april 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar