söndag 17 april 2016

en skön söndag

En bra vecka innehåller mycket tid för att sy, så är det bara.
Vardagarna den här veckan har totalt kört slut på mig på jobbet men bara på ett bra sätt. Så att jag inte har haft ork eller tid att sy på kvällarna har inte stört, jag har prioriterat jobbet och vilat istället. Lördagen gick åt till att cykla och fortsätta sova men söndagen blev det tid att sy, äntligen.


Det här tyget har rest långt, från Sydafrika. Mina föräldrar var på semester där för två år sedan och mamma kom hem med resväskan full med garn och tyg. Hälften av tygerna va till mig <3

Jag har lite afrikanska tyger som jag fått från annat håll men det jag blev så otroligt glad över den här gången va hur tunt det här tyget är.  Det är knappt något fall i det, så tunt är det och 100% bomull.


Färgen är jätte svår att beskriva, mamma säger blå, jag säger lila men kantbandet med bästa färgmatchning är grått. Texten är svagt rosa och bakgrunden är varken lila eller blå när man jämför med andra tyger och jag är varken van vid mönstret eller färgen så det här kan bli spännande.

Men modellen är iaf något jag är van vid, det blev den vanliga omlottklänningen. Kjolen är en helcirkel och i dubbelt lager tyg ner till knäna eftersom tyget är så tunt och genomskinligt.


Klänningen är skuren högre upp än jag brukar vilja ha den men just i den här trivs jag med det. Kjolen var väldigt lång och det kändes synd att kapa av den och förlänga livet när allt redan var tillklippt och klart sen tidigare. Den hade hamnat i ufo-lådan med alla delar färdigklippta men inte ihopsydda, undrar hur jag tänkte där egentligen.


Som alltid är det lite knepigt med omlott över bysten för min del. Dessutom är mönstret jag använde för trikåtyger så det blev lite nödlösningar fram i form av veck och hyska/hake. 
Hittade snedslå i bomulls jersey på Ohlssons tyger men den var inte fullt så elastisk som jag hade hoppats. Den passade perfekt att knyta med men i urringningen hade jag behövt mer.


Den är otroligt somrig och jag riktigt känna hur den kommer fladdra runt benen i de varma vindarna när jag strosar i Lissabon om några veckor.

Ett till plagg som påbörjades för länge sen men är färdigt nu. Den här vill jag packa ner och spara till semestern men det är mer sannolikt att jag använder den i morgon.



Tyger: tunt bomullstyg från Sydafrika, grå snedslå i bomulls jersey Ohlssons tyger
Tygåtgång: 2,5m eftersom jag gjorde kjolen fotsid och helcirkelformad
Mönster: egen design, mitt mönster till omlottklänning
Datum: april 2016







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar