söndag 3 april 2016

"Aida" kappa

Jag ratar köpta kläder har jag märkt, inte bara dyra märkeskläder utan även rea-hörnet på de stora butikskedjorna.

Jag kan ju sy det själv. Det kan bli en ond spiral av det men än så länge går det bra, jag har ju fortfarande kläder att ta på mig varje dag så uppenbarligen lyckas jag sy något som funkar och så ratar jag nog inte riktigt allt.

Men jag hängde tillbaka en tunn kappa på rean på en av de stora kedjorna här om dagen bara för att undertonen i den vita färger i mönstret var gul, i övrigt var den perfekt. Men jag fixar inte gult just nu och jag hade dessutom ett tyg hemma som jag gått och klurat på i en månad men inte riktigt bestämt mig för vad det skulle bli av det.


Så det blev en kappa av det!

Inte vilken kappa som helst för den här kommer ha en väldigt speciell plats i mitt hjärta, väldigt länge.
Yttertyget är som sagt från i februari, det är ett tyg jag fick i födelsedagspresent av en väldigt kär vän. Hon, som hon sa det själv, hittar inte ens till en tygaffär och än mindre inuti en tygaffär. Trots det hade hon tagit sig till Ohlssons tyget och köpt, inte bara ett tyg utan fyra till mig i födelsedagspresent. Alla tygerna symboliserade mig på något sätt och av det här tyget hade hon köpt hela 3 meter.


Inte nog med att yttertyget kommer från min vän, fodret är resterna från min brudklänning. Vitt råsiden som legat hemma i exakt tio år nu och väntat på att hitta rätt plagg. Jag ville fodra kappan för att den både ska hänga bättre utanpå kläder men också för att det faktiskt värmer och får den att se så mycket proffsigare ut.


Råsiden är kanske inte ett optimalt foder eftersom det inte är så glansigt men jag tycker det går riktigt bra ändå och fint blev det.


Detaljerna är handsydda, det blev två hakar för att kunna stänga den på olika sätt men mest kommer jag nog ha den helt öppen.
Modellen har jag fått till helt på provdockan, inget tidigare mönster har jag använt. Jag visste att jag ville att den skulle vara ganska rak men svagt A-linje formad för att kunna röra sig i den. Sen nålade jag och klippte lite på måfå och det gick ju bra, samma sak med fodret. Dumtur eller skicklighet? haha


Den är helt slät, inga fickor, ingen krage eller något som drar fokus. Ärmarna blev 3/4 långa eftersom jag trivs med den längden, längre ärmar drar jag bara upp hela tiden.
Ett bystinsnitt blev det för passformens skull men inget mer.


Nu får våren gärna vara här för att stanna!


Skönt med lite ljusare tyger i garderoben och jag tror att det här kan bli ett sånt plagg som funkar hela året. Inne på vintern, ibland ute vår och höst, annars inne på jobbet och ute funkar den hela sommaren. De bästa plaggen går både att kombinera med mycket andra kläder och under flera årstider, den här är ett sånt plagg.


Tyger: blått mönstrat bomullstyg med elastan Ohssons tyger, vitt råsiden direkt importerat från Dubai's tyg marknad för 10 år sedan.
Tygåtgång: 120x140 cm av båda tygerna, 2st hyska/hake
Mönster: egen design 
Datum: mars 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar