fredag 25 mars 2016

mer i blått

Vissa människor lever sitt liv i svarta kläder, jag skulle kunna göra det i blå.

Om jag inte vet vilken färg på tyg eller kläder jag vill ha då blir det alltid mörkblått. Riktig midnattsblå är storfavoriten. Det härliga är att den funkar oavsett årstid, tillfälle och hårfärg.
Sen jag blev brunett undviker jag allting som har det minsta gult i sig, jag känner mig sjösjuk i det.

Därför har jag också en del tyger liggande hemma i just mörkblått, de är 'bra att ha' tyger. Efter en räd ner i sparlådorna med tyg kom det upp ett mörkblått viscose tyg från Stoff och Stil. Det är ett av tygerna jag gjort en grundlig planering för med både skiss och tygprov till.



Jag utför ett litet experiment på mig själv för att se om jag blir bättre på att komma igång och sy av tyger jag har hemma, mer om det senare men det inbegriper just skiss och tygprov uppsatta vid sybordet.

Jag letade lite inspiration på Pinterest, sökte på navy, blouse, diy och av den här bilden började det snurra i mitt huvud


Men tanken tog mig någon helt annanstans än till en stor säkerhetsnål och stickad blå t-shirt. Det är så inspiration funkar för mig, en bild på något blir en helt annan slutprodukt. Inte tal om att kopiera utan bara inspirera.

Min skiss blev följande



Ville se vad det kunde bli av "poncho med ärmar" i tunt tyg och utan ärmar. Jag experimenterar men favoritmönstret helt enkelt och gör det jag kan av tygmängderna hemma.

Viscosen räckte inte i hela stycken till tröjan jag tänkt mig, så i ryggen skarvade jag helt enkelt tvärs över en bit ner på stycket. Över axlarna blev det också "skarvat", det blev ett ok men i ett annat tyg och annan nyans. Det är egentligen den glansiga microsatängen jag sydde den asymmetriska klänningen av men jag har vänt avigsidan utåt.



Gjorde egen snedslå av microsatängen men vände även där avigsidan utåt när jag sydde halsringningen.

När jag nålade vecket på framstycket använde jag mina knappnålar med pärlemorvita knoppar och inspirerades till att sy dit pärlor. Trodde jag skulle ha små mörkblå pärlor i oregelbundna mönster som på skissen men vita pärlor blev ett fint blickfång.



Älskar tröjan, drömmer om ett par ljusblå eller till och med vita jeans med slitna knän att ha till och så högklackat så klart, det lyfter vilket plagg som helst. Eller så är det hållningen som klackarna lyfter och en bättre hållning lyfter fram plaggen bättre. Oavsett vill jag ha klackar till den här även om barfota eller gummistövlar också funkar i min värld.





Tyger: Mörkblå vävd viscose Stoff och Stil, mörkblå microsatäng Ohlssons tyger, vita pärlor jag fått
Materialåtgång: 20x110 microsatäng, 100cm x 125cm vävd viscose
Mönster: egen design baserat på mitt plagg "poncho med ärmar"
Datum: mars 2016





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar