lördag 19 mars 2016

gul ryggsäck till en liten

Jag hade fullt sjå att gosa med gullungen till gudson när jag var där och hälsade på sist så det blev inga bilder alls på honom men jag kom faktiskt ihåg att fota väskan jag gav honom i doppresent.

Fota var bland det första jag gjorde när jag kom dit, la ut väskan på deras altan och tassade ut i strumplästen för att få lite dagsljus att fota den i haha.

Men här är den:


Barn kan aldrig ha för mycket reflexer och just geckoödlan har en speciell plats i den familjen som väskan hamnade så därför kändes det passande med en sån reflex.



Jag är fortfarande så stolt att jag fick ihop den.


Fodret lyser upp och gör det förhoppningsvis lite lättare att hitta även ner i botten även om botten inte är så långt ner i just den här storleken.




Det syns inte alls på bilden men både baksidan och remmarna är i dubbelt tyg som binds ihop av diagonala sömmar genom bägge lager. Tråden är så exakt i nyansen att den verkligen inte syns. Älskar tråd förresten, hyllan med trådar i tygaffären känns som en hylla med lösgodis för mig och dessutom är den perfekt färgsorterad, bara det är kärlek.




Remmarna spänns enkelt med hjälp av två D-ringar i metall i botten. Det livade upp lite att det blev ljusare remmar och handtag. Vitt är aldrig en snäll färg till små barn som ska kunna smutsa ner sina saker men på en väska som går att tvätta och som dessutom får bli smutsig (jag kan ju sy en ny) så gjorde jag som jag ville och då blev det vitt.




Handtaget i nacken blev riktigt riktigt bra om jag får säga det själv, snyggt att tråden syntes utanpå.




Är själv lite sugen på att sy en större modell till mig själv och älskar verkligen färgen. Härligt retro, solgul och varm färg som gör mig glad.

Jag skrivit lite mer om väskan tidigare här, om tyger, inköpsställen och hur jag tänkte eller snarare hur det snurrade i huvudet när jag försökte tänka när jag sydde den.







Tyger: Gult linnetyg, ljusblått bomullstyg med stjärnor, benvita blixtlås, gul tråd, D-ringar från Ohlssons tyger Sickla
Materialåtgång: 75cm linnetyg, 50cm bomullstyg
Mönster: egen design inspirerad av Fjällrävens Mini Kåken
Datum: mars 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar