måndag 14 mars 2016

grönt siden

För de sista pengarna på presntekortet jag fick när jag fyllde år på Ohlssons tyger köpte jag 70cm skogsgrönt stretchsiden.

Det är precis så härligt som det låter. Det är glansigt, tunt och lyxigt siden i en mättad grön nyans
o c h  tyget stretchar så du kan sy precis vad du vill i det.


Min man var med min in till Ohlssons tyger på Sveavägen där de säljer sidentyger (det finns inte i alla butiker nämligen) och hjälpte mig att välja. Jag åkte dit och trodde att jag skulle köpa vitt vanligt siden att sy en fladdrig blus av eller möjligtvis vit spets till något jag kunde kombinera med vitt sidentyg jag har hemma. Men inget av det vita var vad jag hade föreställt mig.

Istället hittade jag några rullar med färgat stretchsiden. Först trodde jag att det var något som inte stämde på beskrivningen, att det skulle innehålla massor av polyester men så var inte fallet. Bara 4% elastan och resten siden, det var nästan för bra för att vara sant. Mossgrönt är en av de färger jag verkligen älskar men trots att jag passar i det inte har på så många plagg. Tur att min man var där och påminde mig om att jag egentligen tycker om färgen.

Det är inte gratis med siden om man säger så. Jag är lite extra noga med att veta vad jag ska sy av det så jag inte köper för mycket att det blir oanvändbara storlekar på bitar kvar efteråt. Lite spill räknar jag med men bitar på 30-40cm är bara jobbigt att ha hemma i vissa material. De är för stora för att slänga men för små att göra något av.

Åter igen är det tur att han finns min man, han kom med förslaget att sy en enkel tight t-shirt aktig top med korta ärmar. Därför köpte jag 70cm, precis det som pengarna på presentkortet räckte till visade det sig sen. Däremot la jag till 22kr på en sidentråd i samma nyans, det kändes väldigt värt det.

Men det läskiga med siden är att sätta saxen i det.

saxen fick jag i present från England
Eftersom det var stretchigt tyg visste jag att jag kunde sy efter ett mönster för trikåplagg. Jag använde en svart klänning som stått till grund för mycket jag sytt när jag bara vill att det består av två stycken, fram och bak.
Jag nålade fast den svarta klänningen på sidentyget och strykbrädan innan jag sen lättade lite på den svarta klännings, ritade med skräddarkrita där nålarna stack igenom för att på så vis överföra mönstret utan att klippa isär den svarta klänningen.


Jag la dit ett byst insnitt på den vilket ursprungsklänningen inte har. Jag gjorde det för att få den mer kroppsformad utan att behöva sitta för tight. Halsen gjorde jag båtringad, jag tänker mig att jag kommer ha lite större halsband till som gärna får ligga på tröjan för att synas bättre.


Ärmarna blev kortare än jag tänkt mig för tyget räckte faktiskt inte till mer. Jag klippte den för lång till att börja med och tänkte inte på ärmar. Men det blev ju bra ändå.



Helst hade jag velat slippa sömmar utanpå tyget men i halsringningen och nederkant kände jag mig tvungen. Det hade inte blivit bättre av att handsy från insidan i ett så tunt tyg.


Insidan är sydd med franska sömmar så inte nog med att tyget är lyxigt, sömnaden är på topp också vilket gör att tröjan känns väldigt dyr även om materialkostnaden inte blev så hög.



Tänk att jag vågade och att det blev så bra!



Tyger: Grön sidentrikå Ohlssons tyger
Tygåtgång: 70cm (borde köpt 80cm)
Mönster: egen design
Datum: februari-mars 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar