onsdag 16 mars 2016

blommigt


Ibland älskar jag blommigt, mest när jag ser det på ett plagg eller en sak. Men nästan aldrig på mig själv.

Eller, jo jag gillar det på mig själv ett tag men tröttnar så otroligt fort och plockar aldrig fram det igen efter att jag lagt undan det. Så det är ingen idé att sy något blommigt längre om det inte är väldigt lugna färger.


Därför har det inte blivit något av det här tyget på flera år. Min plan var att sy en kort sommarjacka, fodra med ett blågrått tyg och ha den på jobbet. Tyget är köpt på min första kick off med nuvarande arbetsplatsen och det vore roligt att faktiskt ha det på jobbet bara därför.


Vi åkte på kick off till Tellberg vid Siljan en helg i augusti bara två veckor efter att jag hade börjat där, för snart tre år sen.
Tyget var ett riktigt impulsköp i shopen på tågstationen. De sålde massor av fina saker som var inspirerade från förr. Linoljefärger, träbestick, tygväskor, kuddar, dalahästar och allt såg ut att komma från en Astrid Lindgren film. De sålde även tyg på metervara. Tygtrycken och mönstren var återskapade original från 1700-talet om jag inte minns fel. Jag fastnade för det här och köpte 100x150cm för över 300kr.

Dyraste bomullstyget jag någonsin köpt.




Men sen har det legat hemma i finlådan. Det var ju inget typiskt klädtyg eftersom det är ganska grovt och den där jackan jag hade tänkt mig hade jag inget mönster till och tyget var för dyrt att våga chansa i tyckte jag.

Men på sportlovet nu, snart tre år efter inköp, fick jag ett ryck och tänkte att det fick bli en väska av det. Sagt och gjort efter lite inspiration från Pinterest.


Några veckor innan hade jag faktiskt sytt tygpåsar av gardiner jag fått, så jag kände att jag hade hunnit öva och fått en känsla för hur den skulle kunna bli innan jag satte saxen i tyget.

Det viktigaste var att jobbdatorn skulle få plats. Gjorde den inte det skulle väskan aldrig bli använd. Sen har jag fått blodad tand för den här typen av fickor så det blev det också.


Sydde sprundet i Star Wars tunikan på samma sätt som fickan. Jag tycker det ser så proffsigt ut. Fickan är anpassad för min mobil och fick för säkerhets skull en knapp för att den skulle gå att stänga. Knappen hittade mamma i sina gömmor, bättre färgpassning kunde knappast ha gått att köpa.


Och så ville jag ha skinn i botten för att inte förstöra tyget om jag ställer ner väskan på marken. Jag hade rester av ljus möbelmocka hemma så det fick det bli.


Väskan är fodrad med vitt linnetyg som jag också hade hemma. Fodret är flera centimeter kortare än yttertyget och det är för att jag inte vill att den tunga datorn ska förstöra väskans former. Om fodret är mindre kommer datorn att hänga i det som en hängmatta utan att det syns utifrån.



Jag fick komplettera med mer mocka för att kunna göra handtagen men det var det värt eftersom det innebar en tur till Stoff och Stil i Kungen Kurva med mamma. Hon hittade för övrigt ett jättefint grått tyg som det ska bli sommarklänning av till henne sen.



Det blev en liten snutt över av både blommigt och mocka från de bitar jag klippte till så det fick bli en necessär också. Med vit insida på väskan lägger jag inte gärna ner sminkborstar och pennor huller om buller så en liten väska tyckte jag blev passande.



Dessutom finns det bara ett innefack i stora väskan och det får bli ett test nu om det är bättre med fack eller små väskor i den stora väskan för olika innehåll.




Bästa sättet att använda restbitar, sy något mer!


Måste köpa cykelkorg så väskan kan börja åka med till jobbet bara. Väntar på ny cykel som är beställd så det ska bli extra roligt att massor av nya saker nu till våren.

Jeansjackan (köpt) blir perfekt till, så våren får gärna komma nu!


Tyger: Blommigt bomullstyg från lokal butik vid Tellbergs tågstation, vitt linne Olssons tyger, ljus beige möbelmocka från Stoff och Stil, blå knapp från mamma.
Tygåtgång: ca 30x85 av bomulls och linnetyg, 50x50cm möbelmocka
Mönster: egen design
Datum: mars 2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar