fredag 26 februari 2016

sommarens bästa lever än

Tyvärr är även sommarens blå fullträff till klänning en hemsk polyestervariant men den är trots det helt fantastisk.

Jag sydde den innan jag åkte till Fårö i augusti och hade den så ofta jag kunde under hela sommaren och hösten, den är fortfarande lika snygg men gör sig bäst till bara ben.


Det är ingen klänning jag har till vardags så länge det är strumpbyxor som gäller men till vilket annat tillfälle som helst som ska vara lite finare är den det bästa jag har.

Glöm känslan av att vara fin i början av kvällen men känna sig som en stoppad korv efter middagen med den här på. Lnjerna gör att ögonen vilar vackert på den som bär den utan att den framhäver en endaste kurva.


Den raka "urringningen" eller sprundet är precis lagom mycket och lagom lite hud för att den ska kännas intressant upptill och den snea nederkanten gör att den inte känns för kort fast den egentligen är kort.


Och den uppmärksamma ser kanske att det är precis samma mönster som till "poncho med ärmar" bara några decimeter längre, alla proportioner är desamma, men i ett annat tyg blir det ett helt annat uttryck.

Jag har börjat sy med franska sömmar i och med att det finns risk att insidan syns när det är asymmetriskt, det tar lite längre tid och jag måste nog skaffa mig ett bättre strykjärn framöver som pressar sömmarna lite bättre men åh så välarbetat det känns.

På listan över förbättringar står även egen snedslå till halsringningen och bättre nederkant. Jag vill  inte att overlocksömmen på insidan syns men inte heller behöva göra massor av vikningar för att dölja den för då får jag inte till rätt fall eftersom fållen blir för tung, har inte löst det än...

Mycket att jobba vidare på men vad jag älskar modellen, ett tält men ett klädsamt sådant.

Tyger: blå microsatäng Ohlssons tyger Sveavägen
Mönster: egen design
Datum: juli 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar