söndag 28 februari 2016

kort kimono


Svart med svart ska tydligen vara galet modernt, oavsett kan det vara effektfullt och riktigt snyggt när de svarta plaggen har helt olika lyster och material.

Efter att jag hade sytt skjortklänningen i svart och upptäckt att tygen var polyester och inte siden lekte jag vidare med resterna utan minsta dåligt samvete.


Jag har en blå "morgonrock" från H&M hemma, från deras underklädes del. Den är i silkigt material och skuren som en kimono med separata ärmar, dvs den går omlott och ärmarna är vida och raka. Den är precis för kort för att vara en anständig morgonrock men för lång att ha som blus eller tunika och därför har tanken slagit mig att jag borde sy en längre och en kortare variant.


Det här är första försöket till kort kimono, jag önskar att jag hade strukit och pressat alla ytterkanter jag vek in innan jag sydde men bubblorna är ju bara estetiska, inget som stör funktionen.
Åter igen står egen snedslå på listan över saker jag behöver börja göra och sy ordentligt men på insidan är det franska sömmar överallt, jag övar för fullt på mina utvecklingsområden.


Jag kopierade min morgonrock rakt på tyget genom att helt enkelt lägga den ovanpå och klippa runt, inte så exakt men det funkade. Lite egna lösningar gjorde jag när det kom till knytningen.
Eftersom jag ville ha band från varje sidsöm och inte bara från ena sidan och mitten så sydde jag fast bandet som går över det stycke som gör den yttre omlotten, i själva framstycket så att inte stycket får för sig att glida år sidan trots att kimonon är knuten.


Ryggen blev riktigt bra när jag sydde dit en decimeter smock, det är så lätt gjort när jag har ett speciellt resårband som verkar gjort för smock. Det är ca 3cm brett och består av 6st smala runda resortrådar som är sammanbundna av ett väldigt tunt och glest nät. 
Jag syr helt enkelt med vanlig raksöm, mellan resårtrådarna samtidigt som jag sträcker ut bandet och sen är smocken klar, sömmarna hamnar perfekt och det rynkas precis lagom. Inget trassel med separata resårtrådar eller kanaler.

Samtidigt som jag övar på det som är svårt för mig är det skönt att få göra det lätt för mig också.

Tyger: tyget har jag fått
Mönster: egen design
Datum: december 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar