tisdag 23 februari 2016

går vidare

Jag köpte det här tunna rutiga ylletyget på Ohlssons tyger för att sy en till poncho med ärmar men någon måtta fick det vara på enformigheten.
Tänkte sen att jag skulle sy en kort kimono jacka och när jag började designa trodde jag att det var vad det skulle bli. Jag nålade, tråcklade och provade till förbannelse på provdockan. Du ska tro att jag är glad för den i de lägena!

Först gjorde jag massor av insnitt överallt för att formsy en kofta utan att klippa och göra flera olika stycken. Men jag och dockan är trots stoppning inte tillräckligt lika för att nåla formsydda kläder på än. Jag tror att jag har högre axlar och sen är det mina bröst som har olika form beroende på vilken bh jag har som ställer till det med överförandet från dockan till mig.

Så jag sprättade allt jag tråcklat, började om och höll det enkelt, väldigt enkelt.


Ingen sidsöm, inga insnitt, ingen kimono, nu blev det rakt och utan skärp.
Ett motveck i nacken la jag dit bland det första, för ska det nu hänga löst tycker jag det ger ett snyggt fall över ryggen.


motveck mitt bak

Sen nålade jag axlarna och klippte ut helt raka hål för ärmarna. Hela tiden hände tyget på dockan.

Ärmarna är helt raka och jag visste sen tankarna om kimono att jag ville ha breda uppvik i ärmsluten och att de skulle vara 3/4 ärmar och utan synliga sömmar i uppviket.

mönsterpassning, ärmslut

När ärmarna var ditsydda provade jag den framför spegeln för att bestämma längd och ju kortare jag nålade den desto mer trivdes jag i den. Men vissa vanor håller jag fast vid, det blir längre bak så enkelt är det bara.


Jag har läst ett trick för rundande fållar. Om man tråcklar en rynktråd i överkanten på den uppvikta fållen och sen gör en lätt rynkning på insidan och pressar fållen slipper man nästan alla veck som annars samlar sig på insidan av en rundad fåll. Det var första gången jag provade det och det är ett knep jag kan rekommendera.

utsidan fram och i nederkant

insida och utsida av fållen bak
Att göra insidan lika snygg som utsidan är kanska lätt när man syr i ylle och inte drar sig för att handsy lite. Alla spår av sömmar för hand man gör på insidan men som syns lite på utsidan försvinner när du pressar plagget, väldigt tacksamt.
Så jag har sytt ner alla spretiga kanter på insidan för hand, det blev riktigt proffsigt om jag får säga det själv.

Att sy med rätt färg på tråden och sy i mönstret i tyget gör att du fanatiskt inte behöver handsy allt. Inte kan du väl se att det går två längsgående sömmar på varje sida om mitt fram? Men det gör det, jag la sömmen i de svarta linjerna i mönstret.

insidan fram, handsytt


Även halsringningen sydde jag fast för hand på insidan, gjorde också egen snedslå med snedslåvikare och strykjärn av samma tyg som koftan.

aviga och räta i halsringningen, egen snedslå

Funderar på om jag kommer vilja ha någon knäppning fram på den men jag tror inte det och framförallt behöver den användas för att jag ska kunna bestämma det. Helst vill jag inte ha det, den blev så fin i sin enkelhet.

kanske en ny favorit


Tyger: tunt ylle Ohlssons tyger
Tygåtgång: 150x150cm
Mönster: egen design
Datum: februari 2016






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar