lördag 20 februari 2016

en till

Det är så att jag börjar undra vad som har hänt men det verkar inte bättre än att jag har hittat min grej

poncho med ärmar

måste hitta på ett bättre namn på dem men det är ju precis det dem är, de är lika vida och löst hängande som en poncho men ärmarna börjar ovanför armbågen vilket gör att den går alldeles utmärkt att ha under jackan.


Det är verkligen det bästa av två världar och dessutom gör den fiffiga designen att de nästan aldrig behöver tvättas. Eftersom de inte sitter åt i armhålan eller har tyg som hamnar i kläm där så fastnar aldrig svett på ponchon, svetten fastnar på det du har under. Och eftersom de två senare varianterna är i ylletyger suger de inte åt sig av fukt på samma sätt som bomull eller polyester och de suger inte heller åt sig lukt.

Jag hänger mina på galge i en öppen "walk in closet" i vardagsrummet och den vädringen räcker för att de ska kännas fräscha. En klädborste som rullas över dem emellanåt och sen är de good to go och en räddare i nöden när jag inte vet om det kommer bli kallt på jobbet eller inte.


Som ni kanske ser på den här modellen är den inte asymmetrisk i sidan utan rundad både fram och bak, något var jag ju tvungen att variera mig med så här på det tredje försöket.

Tyget är också tunnare och mer av ett halvylle, dessutom är det fiskbensmönstrat i två olika grå nyanser men mönster är väldigt litet och görs inte rättvisa på de här bilderna.


Först blev ärmarna för trånga, vet inte vad jag gjorde för fel men efter att ha sprättat två gånger är de okej nu.
Dessutom lyckades jag göra dem för korta så jag förlängde med en remsa skin längst fram mot handen, en riktigt snygg detalj som jag först inte hade tänkt mig. Det är också ett sprund den sista biten i ärmsömmen vilket gör att ärmarna fladdrar lite längst fram men framför allt gör det att de inte fastnar vid handleden när jag ska ta av mig den.



Försöker jobba mer och mer med de detaljer som jag inte vet om någon annan ser, jag tänker på hur jag fäller sömmarna, vilka stygn och hur många parallella sömmar jag lägger var och även att insidan blir snygg. För mig är det kvalitet, när det som inte syns också är snyggt och välarbetat.


Som sagt, lite längre bak den här modellen och det är väldigt skönt när man som jag lutar sig över bord och sitter på golvet mycket, det finns ingen risk att det glipar och blir kallt med en tröja som är längre bak.


Garderobens favoriter vaskas fram och favoritmodellerna läggs numera på hög, älskar att alla mina kläder hänger framme på galge så jag ser dem. Att klä på sig på morgonen och stå och välja mellan sina egensydda plagg har länge varit en dröm.


Tyger: grått tunt ylletyg Stoff och Stil Kungens Kurva, skinnbiten vet jag inte var jag köpt
Tygåtgång: 150x150 cm
Mönster: egen design
Datum: november 2015


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar